En kjøligere økonomi etter COVID har fått både entreprenører, landbrukere og privatpersoner til å bli mer forsiktige når det investeres i maskiner og utstyr. – De rimeligere produktene prioriteres høyere nå enn tidligere, forteller daglig leder og eier i Wee.no, Rune Wee.
Containermangel, transportutfordringer, råvaremangel og prisøkning var noen av utfordringene både Norge og Europa slet med under COVID-perioden mellom 2020 og 2022. Til tross for dette gikk varehandelen varm, og bedrifter flest kom seg velbergede igjennom pandemien.
At stigende priser kombinert med stagnasjon i produksjonsveksten – såkalt stagflasjon – skulle overta og skape utfordringer for næringslivet, var det få økonomer som forutså.
– For mye på lager
Daglig leder i Wee.no, Rune Wee, mente i fjor høst at handelskrisen ville fortsette en god stund til. Det virker den også til å gjøre, men nå tar den en noe uventet kursendring, forteller Wee.
– På mange måter har verdenshandelen kommet i gang igjen. Fraktprisene og transportkapasiteten fra Asia nærmer seg normalen, og fabrikkene har fått produksjonskapasiteten tilbake. Riktignok er COVID fortsatt en utfordring for flere produsenter i Kina, men ikke i nærheten av hva det var, sier Wee.
– Tidligere var det den manglende tilgangen til importvarer som ga utfordringer for norske bedrifter. Nå handler det i større grad om overfylte varelagre. Når handelen stopper opp på grunn av høyere renter og strømpriser, der sistnevnte er drevet av krigen i Ukraina, blir det også vanskeligere å tømme de relativt kostbare lagrene, forteller Rune Wee.
– En varslet økning i beskatning av bedriftene bidrar ikke til å roe situasjonen, sier Wee.
– Mer prisbevisste
Daglig leder Rune Wee mener at dagens situasjon endrer kjøpemønsteret og investeringsviljen i de fleste kundegruppene de jobber med.
– Mange entreprenører møter motgang, og blir mer forsiktige. Effekten er ikke like stor i landbruket, men også bønder, privatpersoner og offentlige etater sjekker nå markedet nøyere før de gjør dyre innkjøp og utstyrsinvesteringer, forteller Rune.
– Det er tydelig at mange i større grad går for litt rimeligere og mindre kjente produkter, framfor å satse på dyre merkevarer. Noen revurderer også behovene sine, mens andre sitter på gjerdet i påvente av bedre tider, sier Rune.
Hva gjelder B2C segmentet, merker Wee.no nå et fall i salget av fritidsutstyr, som lugger litt etter et godt marked under COVID.
Rekordsalg av vedutstyr
For forhandlere og importører handler det nå om å satse på de «riktige» produktene, kombinert med en effektiv salgsstruktur, mener Rune Wee.
– I Wee.no kan vi takke et betydelig salg av vedmaskiner og vedkløyvere for at vi får nok et godt år. Også stålhaller og beitepussere vil pynte på resultatet i 2022, og vi jobber stadig med å utvikle og tilpasse nye produkter vi ser potensial i, sier Rune Wee.
– Fordi vi fungerer både som importør og nettforhandler unngår vi fordyrende mellomledd, noe som utgjør en merkbar forskjell i et marked der stadig flere innkjøpere er prissensitive, avslutter daglig leder i Wee.no, Rune Wee.