Berge Sag og Trelast AS, én av landets ledende bolig- og hytteleverandører, skaffet seg nylig Wee.no sine rosa bigbags som selges til inntekt for Brystkreftforeningen. – Bagene gjør at vi kan holde byggeplassen ryddig, og bidrar til bedre kildesorteringen, sier driftsansvarlig i Berge Sag og Trelast AS, Sten Arve Nornes.
Berge Sag er et over 100 år gammelt konsern fra Haugalandet som i dag blant annet driver med bolig- og hyttebygging, tomteutvikling, byggfornyelse – samt handel av byggevarer under kjeden XL Bygg.
Større byggeprosjekter skaper normalt mye avfall, og det er her bigbag’ene til Wee.no og Brystkreftforeningen kommer til god nytte, forklarer driftsleder i Berge Sag, Sten Arve Nornes.
– Vi har ofte mange hytteprosjekter gående, og har normalt behov for mye containervolum for å kunne rydde unna fortløpende. Utfordringen er at vi ikke alltid får byttet containerne raskt nok, spesielt på grunn av framkommelighet om vinteren, sier Nornes.
Og det er her bigbags utgjør en stor forskjell.
– Ikke bare kan vi holde det mer ryddig, noe vi anser som viktig under byggeprosjektene, vi kan også kildesortere i større grad. Med bigbags kan vi blant annet lettere skille fraksjoner som gips, plast og isolasjon, forklarer Sten Arve Nornes.
Fungerer bra – og går til en god sak
Berge Sag gikk nylig til innkjøp av et stort parti med rosa bigbags fra Wee.no, der halvparten av inntektene fra salget går til Brystkreftforeningen. Bigbag’ene har kapasitet fra 1000 til 1500 kg, og er både åpne og lukkede.
Se bigbags’ene og bestill dem her!
– Vi har startet leveransene til våre hytteprosjekter, og vet allerede at de fungerer bra. Dette er definitivt en vinn-vinn: Vi får ryddigere byggeplasser og muligheten til å kildesortere bedre, samtidig som vi kan bidra til en veldig viktig og god sak, sier Sten Arve Nornes, som anbefaler flere aktører å gjøre det samme.
Ønsker å slå rekorden
I fjor slo Wee.no sin egen salgsrekord og leverte godt over 5000 rosa bigbags til entreprenører, bønder og privatpersoner over hele landet. Dette resulterte i en utbetaling til Brystkreftforeningen på 150 000 kroner.
Når vi kommer til utgangen av den «rosa måneden» oktober, håper vi at denne rekorden er slått, sier markedssjef i Wee.no, Vivian Wee Flatnes.
– Interessen for rosa bigbags har økt de siste årene, noe vi er svært glade for. Bigbags er et nyttig produkt for aktører som Berge Sag, og med den rosa fargen gir sekkene dessuten en betydelig signaleffekt der de er utplasserte.
– Nå håper vi at flere får øynene opp for rosa bigbags slik at vi kan sende enda mer midler til det viktige arbeidet Brystkreftforeningen gjør i Norge, avslutter Vivian Wee Flatnes i Wee.no.
Kreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon har som formål å samle inn midler til forskning på brystkreft. Siden starten i Norge i 1999 har aksjonen bidratt med over 330 millioner kroner til brystkreftsaken, dette takket være innsats og bidrag fra ulike organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner.