Wee.no har signert en utvidet avtale med en av verdens største anleggsmaskinprodusenter, Lonking Holdings Ltd. Utover proffgravere betyr avtalen også leveranse av elektriske trucker til det norske markedet.
Kinesiske Lonking Holdings Ltd. er med sine 8000 ansatte en av verdens største produsenter av anleggsmaskiner og -utstyr, og produserer årlig over 20 000 gravemaskiner og rundt 100 000 trucker. Wee.no har agenturet for Lonking i Norge og utvider nå samarbeidet, forteller maskinansvarlig i Wee.no, Jan Sigurd Bakken.
– I tillegg til å øke sortimentet på proffgravere fra innstegsmodellen Lonking 6016 til større modeller på 2,5 og 3,5 tonn, slipper vi nå også motvektstrucker fra Lonking i Norge. Dette handler både om elektriske og dieseldrevne trucker, forklarer Jan Sigurd Bakken.
Her er alle våre gravemaskiner!
– Lonking har 30 års erfaring med å utvikle anleggsmaskiner, og selv om de i hovedsak satser på store gravere for internasjonale entreprenører og gruveaktører, har de vist at de kan overføre «genene» fra sine store proffgravere og hjullastere ned i sine mindre maskiner. Det handler om alt fra valg av komponenter til service- og brukervennlighet, noe som er viktig når vi henvender oss til proffmarkedet, forteller Jan Sigurd Bakken.
– Norden blir viktigere
I forbindelse med avtalen for det norske markedet er Lonkings salgssjef i Europa, Simon Meng, på besøk hos Wee.no i Tysvær utenfor Haugesund. Meng forteller at Norden blir et stadig viktigere marked for de store asiatiske maskinprodusentene.
– Når regioner som Midtøsten, Afrika og Sør-Amerika krever maskiner fra 50 tonn og oppover, er Norden et marked for mer kompakte anleggsmaskiner. I land som Norge stilles det dessuten større krav til kvalitet i alle ledd, både med tanke på driftssikkerhet, førerkomfort, service og bærekraft, og dette er noe Lonking som produsent ønsker å imøtekomme, sier Simon Meng.
– Wee.no har god kjennskap til det kinesiske systemet og kulturen, har gode fasiliteter, stiller tydelige krav og tenker langsiktig. Vårt felles fokus på service og ettermarked gjør at vi nå sender teknikere fra Kina til Norge for å sørge for god support, sier Meng.
– Nå ser vi også frem imot å slippe våre nye elektriske trucker på det norske markedet, avslutter Simon Meng i Lonking.