General Manager i den kinesiske maskinprodusenten Lonking, Aaron Zhao, mener at de største produsentene i Asia må ha et større fokus på Norge og Europa. – Dersom kravene fra de europeiske kundene innfris og produsentene forbedrer seg ytterligere, kan flere kinesiske merker innen anleggs- og logistikkutstyr lykkes på kontinentet, sier Zhao.
Wee.no, som har agenturet til Lonkings trucker og gravemaskiner i Norge, hadde nylig besøk av den kinesiske storprodusenten ved selskapets hovedkontor i Tysvær utenfor Haugesund. Her ble avtalen med den norske importøren utvidet til også å gjelde nye produktserier fra Lonking Holdings Limited, som er en av verdens 50 største produsenter av industri- og anleggsmaskiner.
Lonking selger i dag både hjullastere, gravemaskiner og trucker over hele verden, men bare rundt to prosent av produsentens maskiner går i dag til europeiske kunder. Det har General Manager i Lonking, Aaron Zhao, planer om å gjøre noe med.
– I de senere årene har maskinmarkedet i Europa opplevd noen svingninger på grunn av den globale situasjonen og energipriser, men samlet sett er Europa fortsatt en av de viktigste markedene for anleggs- og logistikkmaskiner. Samtidig er Norden et samlingspunkt for flere verdenskjente utstyrsprodusenter, så konkurransen er intens, sier Zhao.
Må møte krav
Flere kinesiske produsenter, inkludert Lonking, gjør nå hva de kan for å møte de spesifikke kravene til norske og europeiske kunder, forteller General Manager i Lonking.
– Kina og andre asiatiske land har fortsatt relativt mye bedre kostnadseffektivitet i produksjonen av sine varemerker innen anleggs- og logistikkutstyr. Når flere av oss nå gjør en større innsats for å tilpasse maskinene til de europeiske markedene, skal det være mulig å oppnå vesentlig bedre salgstall framover, mener Aaron Zhao.
Lonkings General Manager er klar på hva som er unikt for det norske markedet.
– Norge har høyere og mer detaljerte krav til produktkvalitet og ytelse enn svært mange andre land. Geografien og klimaet krever at utstyr tåler fuktighet og korrosjon, og vi opplever dessuten at utstyr brukes mer variert og oftere enn i andre land eller markeder. Det stilles dessuten høyere krav til komfort for førerne i Norge, noe vi nå bruker mer ressurser på å tilpasse, sier Zhao.
– Framover vil vi fortsette å følge globale utviklingstrender og produktkrav fra ulike land. Utviklingen vil i stor grad handle om elektrifisering, kunstig intelligens og digitalisering av maskinparken, avslutter General Manager i Lonking, Aaron Zhao.
Adm. Dir. i Wee.no, Rune Wee, er glad for det utvidede samarbeidet med Lonking.
– Vi merker oss at Lonking er spesielt lydhøre for våre innspill. Til tross for at Norge er et lite marked, tar de stadig større hensyn til nordiske behov. Det gjør det også lettere for oss å legge mer ressurser i satsingen på varemerket i Norge, sier adm. dir. Rune Wee.