Bensinmotorer som benyttes av og til – så som gressklippere, båtmotorer og snøfresere – får normalt problemer med den økte andelen etanol i E10 bensinen. Her er tipsene for å unngå at din motor slites unødvendig.
E10 bensin, eller bensin med inntil 10 prosent innblandet etanol, ble innført på det norske markedet i april for å redusere CO2 avtrykket fra drivstoff. Men selv om tanken er god (bokstavelig talt) kan den nye drivstoffstandarden skape betydelige utfordringer for bensinmotorer.
I hovedsak gjelder ikke dette bilmotorer som kjøres ofte, men heller motorer på maskiner og utstyr som kun brukes i enkeltsesonger eller «av og til», så som gressklippere, ATV, dumpere, vedmaskiner, fliskuttere, og snøfresere.
Disse motorene er ikke beregnet på E10 bensinen, forteller maskinansvarlig i Wee.no, Jan Sigurd Bakken.
– Mer tilsatt etanol er en utfordring for motoren av flere grunner. For det første er etanol et løsningsmiddel som bryter ned enkelte materialer, og her er gummi spesielt utsatt. E10-bensinen sliter dermed på gummislanger, pakninger og O-ringer, som med tiden vil begynne å lekke, sier Bakken.
– En annen utfordring er at etanol binder fuktighet. Når vannmengden i E10-bensinen øker, noe som skjer når bensinen blir liggende i tanken over tid, kan dette forårsake korrosjon som skader forgasseren og fører til motorfeil. Dette er typiske utfordringer for maskiner som står ubenyttet i perioder, sier Bakken.
Problemene er heller ikke bare forbeholdt firetakts motorer, sier maskinansvarlig i Wee.no.
– Etanolen kan dessuten ha en negativ effekt på totakts-blandinger, noe som kan resultere i et ustabilt blandingsforhold og lite effektiv drift. Alger og «dieseldyr» i tanken er også en kjent konsekvens av E10 bensin, sier Bakken.
Tilsetning eller alternativ bensin
Det er flere tiltak du kan gjøre for å unngå slitasje på motoren din, forteller Bakken.
– Om du har tilgang til 98 oktan E5 bensin vil dette være et godt alternativ som hindrer slitasjeutfordringer. Det finnes også etanolfri alkylatbensin på markedet som er tilpasset mindre bensinmotorer.
– En annen mulighet er å tilføre et tilsetningsstoff i E10 bensinen, eksempelvis Alron. Dette tilsetningsstoffet smører og forebygger kondens, og gjør at vannet forbrennes med bensinen. Samtidig motvirker det sot- og koksdannelse i innsprøytningspumpe, forgasser, ventiler og forbrenningskammer. Å blande tilsetningsprodukter eller benytte alternativt drivstoff er et tiltak som vil øke levetiden på maskinen betydelig, avslutter maskinansvarlig i Wee.no, Jan Sigurd Bakken.