Under årets markedsundersøkelse ble 30 000 av Wee.no kundene spurt om deres handlemønster og behov i 2020. Her kan du se hva den «typiske» Wee.no-kunden svarte.
COVID-19 skapte stor usikkerhet i 2020, og derfor var det ventet at svarene i Wee.no sin årlige markedsundersøkelse skulle skille seg mye fra tidligere undersøkelser. Slik ble det likevel ikke, spesielt med tanke på handlemønster, konstaterer markedssjef i Wee.no, Vivian Wee Flatnes.
– Nærmere 66 prosent, eller to av tre kunder, oppgir at de har handlet like mye under COVID-perioden som tidligere. Nesten 16 prosent oppgir at de har handlet mer. Det bekrefter også våre omsetningstall, som viser en økning på hele 20 prosent i 2020. Svarene viser at det er «business as usual» for de aller fleste, noe vi selvsagt er glade for, sier Vivian.
I 2020 har nordmenn hatt tid til å jobbe på egne prosjekter i hjem eller hage, og har investert i utstyr som gjør dette mulig, mener Vivian.
– Når det gjelder salg etter produktkategori, er det åpenbart at mange har jobbet i hjemmet, i hagen eller i skogen – og mange har ønsket seg utstyr for å holde seg aktiv i fritiden. 42 prosent oppgir at de har handlet landbruksutstyr, drøye 30 prosent har handlet i kategorien bygg og anlegg; 24 prosent har handlet hjem og hageustyr, mens 23 prosent har handlet skogsutstyr på Wee.no, sier Vivian.
– De fleste er nok relativt uberørt økonomisk og handler det de har behov for. Faktisk viser undersøkelsen at stadig flere kjøper dyrere produkter på Wee.no. Hele 11 prosent av kundene oppgir at de har handlet for over 75 000 kroner de siste to årene, forklarer Vivian.
Informasjonsmønster endrer seg
I likhet med hva tidligere undersøkelser viser, er «gjennomsnittskunden» på Wee.no en mann i 50 årene bosatt i tettsted eller på landsbygda. De fleste kundene, 35,5 prosent, bor enten i Rogaland eller Vestland fylke, med Viken på en tredjeplass. Den «typiske» Wee.no kunden er prisbevisst – rett over halvparten av respondentene mener at pris er svært viktig når de handler sine varer på nett.
– Selv om kundegruppen ikke nødvendigvis endrer seg mye, ser vi at preferansene rundt kommunikasjonskanaler har endret seg en del. Flertallet, eller nesten 44 prosent, mener det nå er lettest å få informasjon i sosiale medier. 70 prosent mener Facebook er riktige kanal for å få produktnyheter og tilbud, sier Vivian.
Fornøyde kunder
Tre av fire kunder oppgir at de er svært fornøyde eller godt fornøyde med produktene de har kjøpt på Wee.no, og en klar majoritet (70 prosent) oppgir at de får mye eller svært mye for pengene. Det er en oppgang fra forrige undersøkelse.
– Fra undersøkelsen ser vi også at viktigheten av god produktinformasjon og -presentasjon bare øker. Derfor har vi nå lagt ressurser i en ny og mer oversiktlig nettbutikk som bidrar til mer informativ og visuell presentasjon av produktene.
– Utstyr og maskiner handles i stadig økende grad over nett, en utvikling COVID har bidratt til å forsterke. Vårt ønske er forenkle netthandel både for eksisterende og potensielle kunder, avslutter markedssjef i Wee.no, Vivian Wee Flatnes.